Galibi en nog wat kleine belevenissen - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marije Leeuwen - WaarBenJij.nu Galibi en nog wat kleine belevenissen - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marije Leeuwen - WaarBenJij.nu

Galibi en nog wat kleine belevenissen

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Marije

23 Mei 2007 | Suriname, Paramaribo

En weer een weblog(je)!! Mijn late diensten zijn goed bevallen. Je werkt met een veel kleiner team. Zo waren we maar met ze vieren en 1 dag met ze vijfen. Je begint met de overdracht en vervolgens maak je een taakverdeling. Er zijn verschillende taken zoals: medicijnen uitzetten, injecties klaarmaken, keuken en het kan ook nog voorkomen dat er nog een opname komt maar meestal gebeurt dat in de dagdienst. Vervolgens begint om 5uur het bezoekuur tot 6uur. Ook ben ik 2 keer met de ambulance naar het dialysecentrum geweest om iemand weg te brengen of op te halen. In het bezoekuur heb je het meestal wat rustiger en na het bezoekuur wordt er weer een taakverdeling gemaakt. Dan moeten de medicijnen uitgedeeld worden, injecties worden gegeven, eten (dit i.v.m de diabetes patienten krijgen tweemaal), wondbehandeling, controles zoals temp,pols en tensie. Ook moeten de rapportages geschreven worden. Iets voor 9uur komt de wachtdienst alweer en moet je alweer gaan overdragen. Ook komen er natuurlijk nog allerlei kleine taken tussendoor maar ik heb nu alleen even de hoofdtaken genoemd. Ook de ochtenden thuis bevielen me eigenlijk best goed. Lekker rustig in huis want de meeste waren aan het werk behalve Thijs en Linda maar zij gingen op trip. Ik heb veel kaartjes geschreven waarvan ik de meeste nog op de postmoet doen :$. Ook ben ik een ochtend naar de stad geweest.

Ik heb gelukkig nog goed nieuws te vertellen. Vanaf maandag doet internet het weer optimaal. Eindelijk. De afgelopen weken deed internet het niet of heel erg traag. Je kan het je niet voorstellen;) Ik denk dat ik me kapot schrik als ik de snelheid van internet in Nederland weer zie. Het was iets met de glasvezelkabel die in de zee ligt want het internet komt hier uit Midden-Amerika. Dit is wat ik heb gehoord.

Door de avonddiensten heb ik wel een aantal dingen gemist zoals mijn eerste semi-gevorderde salsales. Ook was die dag Thijs jarig maar dat hebben we later in de week gevierd omdat hij op trip was. De volgende dag was Johan jarig. ’s Avonds gingen al de huisgenootjes nog uit eten voor de verjaardag van Johan. Het toetje heb ik wel mee kunnen genieten. Na mijn dienst ben ik naar de stad gegaan om met ze alle nog een ijsje te eten. Ook heb ik samen met Els een B-52 op, nog nooit eerder op, maar was erg lekker. Smaakt naar bailey,s wat er dan ook in zit :P
Ik had het wel even nodig dat ijsje want de dienst van die avond zat niet echt mee. Zo was er een patient onwel geworden in de douche en korte tijd later overleden. De familie was er geschokt dus ook daar bleven we nog bij. Verder hadden we het gewoon erg druk.

Die donderdag had ik weer een dagdienst omdat ze om de 3 dagen veranderen van dienstpersoneel en anders had ik nog een salsales moeten missen. Ook die dag hadden we weer onze wekelijkse evaluatie gesprek met Mw. Best. Ze vroeg me of ik op de afdeling wilde blijven(mannen chirurgie) of dat ik naar een andere afdeling wil. Ik vertelde dat ik nog wel heel graag naar de kinderafdeling wil. Binnen een kwartier was het geregeld. Vanaf maandag loop ik nu stage op de kinderafdeling. Ik ben begonnen op de infectie/bacterie afdeling. Dit is maar voor een week. Volgende week ga ik dan voor een week naar de C afdeling en daarna nog een week naar afdeling couveuse. Op afdeling C liggen meer de grotere kinderen met chirurgische en interne aandoeningen. Zo krijgen we in 3 weken tijd alle afdelingen te zien. Na die 3 weken gaan Marije v Es en ik samen naar de OK om daar nog 3 weken mee te kijken.



Marije v Es heeft haar haartjes met nephaar in laten vlechten. Inmiddels zijn ze er al weer uit. Ik zit nog in twijfel of ik iets met me haar wil gaan vlechten. Ik denk dat ik het maar is moet gaan proberen. Die dag had ook Johan zijn haar laten knippen en zijn we met ze tweeën nog even naar het internetcafé geweest! Vervolgens bij de MacDonalds wezen eten. Deidre vergezelde ons met het toetje. Die dag was het weer erg slecht!! ’s Avonds zijn we nog even de stad in geweest om uit eten te gaan en onze ‘gewoonte ‘is tegenwoordig een beetje om ergens anders dan nog een ijsje te gaan eten. Zoals ook die avond. Toen hebben we een ijsje gehad bij Tangelo. Dat hoort bij hotel Tourarica. ’s Avonds zijn Els en ik samen nog uit geweest in ZsaZsaZsu! Al waren we met ze tweeen, toch hebben we het erg gezellig gehad!!

Galibi!!! Zaterdag was het zover. Om kwart voor 8 moesten we ons al aanmelden. Kort nachtje dus… Deidre, Thijs, Linda, Marije v Es en ik waren degene die naar Galibi gingen. We moesten verzamelen bij een hotel. Daar hebben we nog even kennis gemaakt met 2 jonge mannen die naar mijn idee net dronken uit het uitgaansleven kwamen. In totaal waren we met 12 mensen, daarbij nog de chauffeur van de bus en de gids. De gids dacht dat hij mij wel eens op tv had gezien ;)
Onderweg kregen we al veel informatie van de gids over de geschiedenis e.d. Ook hebben we een stop gemaakt om te ontbijten. Vervolgens lopend over de brug en na de brug kocht de gids nog fruit voor ons en konden wij naar een een aapje en een luiaard kijken die in een hok zaten. Het zag er maar zielig uit. Verder nog een gesprek gehad met de gids. Hij denkt dat mensen alleen maar zieker worden gemaakt in het ziekenhuis zoals ze een auto nooit 100% repareren in een garage want dan komt de klant weer terug zoals hij het zelf zei. Is toch altijd weer een motivatie om naar je werk te gaan ;)
Aangekomen op Albina vertrokken we met boot naar Galibi. Anderhalf uur duurde die boottocht. Aangekomen daar kreeg ik echt een zon, zee en strand idee. Strand met een blauwe zee en palmbomen. Zo ontzettend mooi. Echt geweldig!! We hadden het luxe verblijf wat op het eiland was. We kregen een kamer toegewezen. Ik sliep op een kamer met Deidre en Marije. We mochten genieten van het mooie weer en kregen onze lunch. Onze lunch bestond uit rijst, kip en kouseband. Verassend he!!
Na het eten kregen we een rondleiding door de 2 indianendorpen die op het eiland liggen. ’s Avonds was er een culturele avond. Er werden liedjes gezongen door de mannen en er werd gedanst door de vrouwen. Ze speelden op zelfgemaakte instrumenten en achter elk liedje zat een verhaal wat na het liedje nog verteld werd. Toen we terug kwamen kregen we nog kippensoep. Vervolgens samen met Marije v Es van de sterrenhemel genoten. Niet normaal wat je daar aan sterren kan zien.
Dat kan je je in Nederland echt niet voorstellen. Jullie hadden allemaal even moeten komen kijken. Vervolgens zijn we naar de ‘bar’ daar gegaan en hebben enkele van ons een biertje gedronken. Om 11uur vertrokken we met de boot richting een ander strand om de zeeschildpadden te gaan bekijken. We hoefden niet ver te lopen want het was maar een smal maar lang strand en daarachter begon gelijk het bos. Toen ik de eerste zeeschildpad op het strand zag, schrok ik me echt rot. Ik wist niet dat ze zo groot waren. Ongeloofelijk zeg….Wat een beesten. Er leven 4 soorten zeeschildpadden in Suriname waaronder ook de grootste soort zeeschildpad. We hebben er daar 2 van gezien. Deze schildpad heeft geen echt schild maar een hele dikke taaie huid. Ook hebben we nog enkele ‘Green Turtle’ schildpadden gezien.
Het grootste soort is zo’n 2 meter lang en 1 meter breed. Toen we terug naar de boot gingen, zagen we vlakbij onze boot nog een van het grootste soort zeeschildpad. Deze ging eieren leggen. Ontzettend mooi om te zien. Ook zagen we enkele terug de zee in gaan, hun nest camoufleren, het strand opkomen enz enz….
Om 2uur kwamen we ongeveer terug op Galibi. Daar hebben we nog weer even aan de bar gehangen en zijn toen naar bed gegaan. De volgende morgen begon met een ontbijt waarvan de broodjes in de bakkerij op het eiland waren gebakken. Erg lekker. Om 10uur gingen we nog een rondje door het dorp lopen. We gingen vooral voor de minidierentuin waar verschillende beestjes zaten zoals: luiaard, aapje, woestijnvarkentje, papegaai, wurgslangen, kaaimannen, neusbeertje en nog wat schildpadden. Ook had hij nog een skelet van een zeeschildpad. Ook hebben we de basisschool en de polikliniek gezien. Na de wandeling zijn we ingestapt in de boot en terug gevaren naar Albina. Helaas zijn enkele van ons (Marije en ik) totaal nat geregend, dit kwam omdat onze poncho’s in de tassen zaten die al in de boot lagen. Op Albina aangekomen hebben we gegeten en daarna zijn we aan onze terugreis begonnen. Rond 5 uur kwamen we weer in de stad aan. Galibi was echt onvergetelijk…..

Die maandag kreeg Marije v Es een grote verassing want haar moeder stond ineens voor de deur. Surprise surprise.

Nu nog even over salsa…We hebben inmiddels 5 lessen gehad van semi-gevorderd. Het gaat redelijk. Marije van Es is inmiddels gestopt. Johan, Els, Deidre en Anne hebben al enkele keren af moeten zeggen om diverse redenen zoals geen zin of bezoek of te druk met stage. 4 lessen heb k tot nu toe nog gevolgd maar ik blijf het moeilijk vinden. Het ritmegevoel is ver te zoeken bij mij. Als ik dan op me ritmegevoel ga letten dan zien me pasjes er weer totaal niet uit. Vooral wanneer ik met gevorderden dans, krijg ik aanwijzingen dat ik het anders moet doen. Vaak vind ik het nog wel heel leuk dus ik blijf me best doen. Nog 2 lessen en dan is het weer tijd om af te dansen. Ik hou jullie op de hoogte….

Verder afgelopen dagen nog een keer naar Boonoonoos geweest waar ik Tuija heb leren kennen. Zij heeft vorig jaar in het huis aan de Teresina gewoond. Leuk om al haar verhalen is te horen. Verder nog een dagje met Marije naar het zwembad geweest, waar ik alleen maar op me rug heb gelegen dus nu ziet me rug een beetje wit:S Van het weekend weer erg asociaal gedaan door 3 keer achterelkaar uit eten te gaan. Vrijdagavond nog uit geweest in onze oude vertrouwde ZsaZsaZsu met onze altijd weer goeduitziende barman ;)

Verder was er afgelopen zaterdag ‘het’ TMFfeest in de Starzz. Vooraf zat Miljouska al naast ons toen wij ergens een cocktail aan het drinken waren. Binnen zagen we Jeroen Post en Jeroen Nieuwehuizen. Els en ik zijn redelijk vroeg naar huis gegaan omdat we last van onze benen hadden..

Zondag hadden we een tripje gepland met: Deidre, Marije v Es, Marije v Es haar moeder en haar vriendin. Daar aangekomen zagen we voor Surinaamse begrippen een luxe boot. Gewacht op de anderen, we zouden met bijna 40 man gaan, kwam er een grote groep van 50+ plussers aan. Zij waren van de kerk. De stemming kwam er al gauw in met allerlei liedjes zingen. Ook wilde die mensen graag nog een gebed doen. Op een gegeven moment kwam de organisator naar ons toe met slecht nieuws dat de motor kapot was. Ze bood ons aan om naar ‘Leonsberg’ te brengen en ook kregen wij ons geld terug. Op ‘Leonsberg’ hebben we een boot gehuurd en zijn van plantage naar plantage gevaren. Bijzonder om te zien hoe die mensen daar leven. De enige manier om daar weg te gaan is via het water. Op 1 van de plantage leven 8000/9000 koeien. Wanneer ze naar de slacht gaan, gaan zij via de boot. Ook was er een garnalenkwekerij. Rond een uur of 4 waren we weer thuis. ’s Avonds zijn we nog naar capoeira gegaan. Leuk om die jongens op te zien treden en nog even te spreken. Daarna uiteten.

Het enige wat ik jullie dan nog kan vertellen is dat er vorige week vrijdag op zaterdag bij ons is ingebroken. Beetje jammer!! Gelukkig zijn ze niet binnen geweest. Ze hebben 2 hangmatten van het balkon meegenomen daar konden ze verder gewoon bij. Ook hebben ze beneden door het hek heen buiten 3 paar sportschoenen, 2 paar sandalen, 1 spijkerbroek, 1 badhanddoek, paraplu’s en boodschappentassen meegenomen. Mijn sportschoenen hebben ze meegenomen waar k toch wel erg van baal. We hebben aangifte gedaan en ik hoop een deel met me reisverzekering terug te krijgen.

Ik hou het hier voorlopig even bij. Even nog 1 verandering. Deidre schrijf je eigenlijk Deirdre. Voor het komende weekend gaan we waarschijnlijk een scootertrip maken.

Bosi’s en Brasa’s van Blondie uit Suri

  • 27 Mei 2007 - 12:45

    Josee:

    Wauwww wat een verhalen weer,, balen zeg dat er ingebroken is :O naja..in ieder geval dat je spullen gejat zijn :O
    Bigg kiss (L) See

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

19 September 2015

Een heel ander avontuur

30 Juni 2007

Eind inzicht :(:)

29 Mei 2007

Relaxxxxxxxxt

23 Mei 2007

Galibi en nog wat kleine belevenissen

11 Mei 2007

De jungle!!!
Marije

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 171
Totaal aantal bezoekers 59110

Voorgaande reizen:

17 Oktober 2013 - 25 November 2013

Argentina!

02 April 2010 - 24 Oktober 2010

Bonaire

27 Februari 2007 - 08 Juli 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: