Puerto Madryn en Bariloche - Reisverslag uit San Carlos de Bariloche, Argentinië van Marije Leeuwen - WaarBenJij.nu Puerto Madryn en Bariloche - Reisverslag uit San Carlos de Bariloche, Argentinië van Marije Leeuwen - WaarBenJij.nu

Puerto Madryn en Bariloche

Door: Marije van Leeuwen

Blijf op de hoogte en volg Marije

03 November 2013 | Argentinië, San Carlos de Bariloche

Verder waar ik geeindigd ben: Puerto Madryn waar we overnacht hebben in hostel La Tosca wat zeer aan te bevelen is. Taart als ontbijt!

Die dag in de middag op excursie naar Punta Nimfas waar we naar beneden liepen vanaf een rif om naar de zee olifanten te gaan waar we maar op enkele meters vanaf stonden. We hadden 3 dagen Hugo als gids, ontzettend enthousiast, erg leuk en hij leerde ons voor de allereerste keer Mate thee drinken hoe zij dit gewend zijn hier in Argentinie en wat je ook overal ziet. Zij drinken dit vanuit een kommetje waar de kruiden in gaan, heet water erbij en met een rietje met onderin gaatjes drinken zij dit leeg en zo horen er nog vele gewoontes bij. Een Duits stel vergezelde ons en later ook nog een dame die bij de cliff stond met de camper.

Vanwege de dure excursies 3 dagen lang in het hostel gekookt. De 2e avond hadden we nog 2 Nederlandse meiden uitgenodigd om mee te eten.

De volgende dag stond de excursie naar Penininsula Valdes op de planning. Een schiereiland van 3700km. Een unieke verscheidenheid aan dieren wat dit schiereiland herbergt. Tienduizenden zeeleeuwen, zeehonden pinguins, zeeolifanten en de zuidkaapse walvissen. Maar ook dolfijnen. En de guanaca's(kleine lama's) en nadu's (struisvogels) niet te vergeten. Helaas geen armadillo's (gordeldieren) gezien. Hier zijn niet de zonaanbidders de toeristen maar zeehonden en pinguins. En natuurlijk een hoop vogels niet te vergeten. Naar deze excursie('s) keek ik zo naar uit. De weg erna toe liet opnieuw weer het weidse Patagonie zien. Eentonig, droog en dor en waar iedere dag een strafe wind waait maar ook grote bruine stranden en hoge bruine steile zandheuvels. Kilometerslange ongerepte natuur en stilte waar vrijwel niemand woont. We begonnen met de bus bij het bezoekerscentrum om onze weg te vervolgen naar de bootexcursie in de baai Golfo Nuevo waar Puerto Piramides (dorpje) ligt wat 1hoofdstraat heeft en geheel van he toerisme leeft. Maar ook een heleboel estancia's(boerderijen), zij hebben grote delen van het schiereiland in bezit en 85.000 schapen. Al snel de walvissen gespot en bewonderd. Wat een gigantische beesten maar verre van mooi. Ze hebbn een enorme bolle kop, waar rond de kop en snuit veel parasieten zitten. Wat wel weer heel leuk was, was dat ze erg nieuwsgierig zijn. Er leven maar een paar duizen van deze Ballena franca of austral op het zuidelijk halfrond.

Ook zijn we nog naar Loberia de Punt Piramides geweest war we een mooi uitzicht hadden over de baai waar beneden een grote kolonie zee olifanten lag maar dit was natuurlijk niks bij wat we al gezien hadden de vorige dag toen we maar enkele meters van hen verwijderd waren.

De dag erna nog naar de pinguin highway geweest op Punta Tombo wat een 250hectare groot natuurgebied is Reserva Provincial Punta Tombo en waar honderdduizenden pinguins en zeevogels leven, de grootste kolonie Magalhaen penguin ter wereld. We liepen langs de broedplaatsen waar zij man of vrouw nu op liggen. Je ziet de pinguins de zee in en uit gaan. Het was zo leuk om deze waggelende vriendelijke diertjes te zien. Ook de maras, de patagonische haas nog gespot.
In de middag nog een boottrip naar de dolfijnen gemaakt met een Nederlandse groepsreis, gezellig.. waar we opieuw weer zeehonden, zeeleeuwen, zeeolifanten, pinguins en walvissen hebben gespot maar het meest bijzondere waren wel de kleine zwartwitdolfijnen.

De laatste dag ons ver maakt in de stad waar we de beste koffie hebben gedronken bij Havanna. De boulevard overgelopen. Helaas bleek casa de te (theehuis) waar je een kopje thee op z'n Welsh kon drinken met gebak niet meer te bestaan. De stad werd gesticht door een Welshman.

In de avond de bus gepakt naar Bariloche. Prima reis van zo'n 15uur.

Barioche is de druk bezochtste stad in Argentinie op Buenos Aires na. Hier ligt het zuideijk merengebied waarvan het meer Nahuel Huapi, het hart van het merengebied is en bij de stad Bariloche ligt. Of net andersom;)Het national park Nahuel Huapi is het oudste en het meest bezochte van het land. De dag van aankomst ons vemaakt in de stad wat een alpenuistraling heeft doordat de eerste immigranten Duitsers waren. Net klein Zwitserland. Heel toeristisch hier en tientallen chocoladewinkels. We hebben die middag al genoten van een chocoladefondue.

Gisteren hebben we mountainbikes gehuurd en zijn we Circuito Chico gaan fietsen. Een route van ruim 30km. Deze tocht ligt grotendeels langs het meer. Op de terugweg nog verderop met een stoeltjeslift naar1050m hoogte gegaan om te genieten van het uitzicht en erna nog naar het chocolademuseum wat helaas geheel in het spans was.

Vandaag wilden we naar Cerro Cathedral, berg van 2409m hoog, waar we ook geweest zijn maar waar de liften van maandag t/m vrijdag geopend zijn dus gaan we morgen weer terug. Dit is het skigebied van Argentinie. Wij gaan er natuurlijk weer wandelen;) aangezien het hier lente is en niet te vergeten te genieten van het uitzicht. Heerlijk om gisteren even gefietst te hebben. Daarom zijn we vanmiddag naar Cerro Otto geweest een leuk uitstapje waar we met de gondellift naar boven gingen tot op een hoogte van 1405m waar we opnieuw weer een geweldig uitzicht hadden over de meren en waar we nog uren gewandeld hebben niet naar het geen wat in de planning stond maar dat bleek later maar beter ook want degene die daar het museum beheerd bleek het afgebrand te hebben.

Overmorgen gaan we nog zeilen voordat we 's middags de bus pakken naar Mendoza. Op naar de meest bekende wijnstreek van Argentinie!

• 05 November 2013 - 13:36

Wilma:

Wat een mooi verslag weer.
    Gauw uitprinten voor de Oma's.
    xx.Ma

• 07 November 2013 - 08:07

Josha:

Zoo dushi's, wat een belevenissen!
    Je kan zo een boek schrijven marij;-)! Gave foto's ook.
    Zo benieuwd naar de rest!! Doe voorzichtig xx

• 10 November 2013 - 16:30

Anneke Van Der Baan:

O, wat een mooie reis. En wat zien jullie ongelooflijk veel dieren.
    Ook het mountainbiken langs het meer lijkt me ontzettend mooi.
    Je kan aan alles merken, zoals je schrijft dat jullie van mooie natuur
    en dieren houden.

Nog een fijne vakantie verder met je vriendin en ik blijf je volgen.

groetjes
    Anneke van der Baan

• 11 November 2013 - 07:32

Candice:

Wat een leuke ervaringen weer :)

• 22 November 2013 - 20:47

Corné :

Weer een super leuk verslag en verhaal zus!!!!!!!:)
    Groetjes je jongste broertje Corné;)

Verslag uit: Argentinië, San Carlos de Bariloche

Argentina!

Morgen is het zover! We vliegen naar Sao Paulo in Brazilië om eerst de gigantische Iguazu watervallen te gaan bekijken op de grens van Brazilië&Argentinie. Omringd door subtropische bossen. Vervolgens duiken we het achtste continent in. Of te wel: Argentiniaaaa:).

Argentinië met een oppervlakte van 2.791.810km, ruim 3700km lang en 1423 km breed. Grote variatie aan landschappen en klimaten.

Ik ben heel benieuwd naar dit nog onbekende gebied voor mij. Volgens mij heeft het heel veel te bieden. Pracht, verscheidenheid, ruig & groots. Wilde fantasieën.

We gaan op ontdekking. Ons hart verpanden aan Patagonië. Maar ook aan de gigantische canons en maanlandschappen in het noordwesten. We gaan geweldige gletsers in Patagonie aanschouwen, miljoenen jaren terug in de tijd bij de nationale parken in het westen. We gaan naar een van de droogste plekken van de wereld. Vriendelijk begroet worden in een bootje door enorme walvissen bij het schiereiland aan de Patagonische kust. Op naar de schitterende natuur, de hartelijkheid van de mensen en het bruisende leven van Buenos Aires:) een mix van het leven uit Parijs, Madrid en Londen. Een bruisende stad. De Argentijn en hun leefwijze leren kennen.

Ik hoop dat iedere dag weer een verassing is.

Vertrek nooit zonder backpack vol dromen..

Enkele vroegen mij al of ik weer een blog zal bijhouden. Ik ga mn best doen :). Tot over 6 weken!