Mendoza & Salta - Reisverslag uit Salta, Argentinië van Marije Leeuwen - WaarBenJij.nu Mendoza & Salta - Reisverslag uit Salta, Argentinië van Marije Leeuwen - WaarBenJij.nu

Mendoza & Salta

Door: Marije van Leeuwen

Blijf op de hoogte en volg Marije

17 November 2013 | Argentinië, Salta

De zeiltrip over het Lago Nahuel Huapi meer was erg leuk al was het nog lastig tickets te vinden omdat de kiosk of gesloten was of de tickets niet verkocht waardoor we wat laten waren. Op de boot vergezelde ons 2 man bemanning, een Argentijnse dame met een vriendin van haar uit
Canada. We begonnen windstil wat in die 2 weken nog niet gebeurd was maar later kwam er toch nog wind en mochten we zelf ook zeilen wat ik erg leuk vond al blijkt het nog moeilijker dan ik dacht. Erna moeten haasten om onze bus naar Mendoza te halen. Lange maar prima reis gehad.

Daar aangekomen hostel uitgekozen wat later geen goed keuze bleek. Erg rustig en erg oud waardoor we halverwege nog verhuisd zijn.

Mendoza is de wijnstad/provincie van het land, ook wel het Bordeaux van Zuid-Amerika. Maar ook vind je hier olijven. En nog enkele koloniale gebouwen. Die dag door de stad gewandeld. Het is moderne drukke grote stad maar met weinig sfeer maar wel gezelligheid.

Volgende dag genoten bij het zwembad tot het tijd was voor de paardrijrit sunsettour. We vertrokken van een estancia wat ook wel de ranches in Amerika worden genoemd om door de bergen naar de volgende estancia te rijden terwijl de zon onderging waar de barbeque plaatsvond inclusief prachtige sterrenhemel en een Argentijnse man met zijn gitaarspel.

De dag daarna met een Argentijnse man van het hostel naar Maipu afgereisd met de bus om daar fietsen waaronder ook een tandem te huren voor een wijntour. Maipu is 1 van de bekendste wijnstadjes in de provincie. Argentinie is het 5e wijnland van de wereld. In en rondom Maipu zijn 167 bodega´s(wijnmakerij). Helaas miscommunictie met het museum waardoor we de tour daar misten. Zij hebben eenmaal in de middag een Engelse tour en wij dachten de gehele middag. Nog wel door het museum gelopen waar nog oude vaten, persen en bakken van koeienhuid stonden. In een oilivery allerlei tapenades, olie´s, en marmelades geproevd. Een rondleiding gekregen bij een ontzettend grote bodega genaamd Domiciano waar we uitleg kregen bij de wijngaard maar ook binnen waar de wijn verder verwerkt word en vervolgens weer verder met proeven.

Zaterdag zijn we naar de Parque de Aqua Termal met 8 veschillende baden geweest in Cacheute. Al leken de thermebaden meer op een subtropisch zwemparadijs en was het erg druk met lokale mensen maar desalniettemin erg genoten van het warme water. Zondag nog een excursie naar Puente del Inca waar een natuurlijk reusachtige stenen gevormde brug over de Rio(rivier) Las Cuevas staat op ruim 2700m hoogte, diep in het imposante Andesgebergte wat vooral ruige hoge bergen heeft maar ook dor en kaal is. De vallei na Cacheuta word omgeven door pijnbomen en groen. Rotsformatie met prachtige gele en groene kleuren. Iets verderop liggen thermale bronnen met en hoog zwavelgehalte. De zwavel heeft zich door de eeuwen heen opgestapeld in de vorm van een brug, mede ook door erosie, wind en lawines. Roestbruin, okergeel en donkerrood zijn de kleuren van de brug met vele honderden druipstenen. Eronder staat een vervallen badhuis waar nog wel badcellen met kuipen te zien zijn. 40jr gleden werd door een lawine het hotel verwoest waar het badhuis onderdeel van was verwoest.

In de avond genoten van een heerlijke asado(barbeque) in het hostel.

Maandag nog naar het park in de stad gelopen ´s middags de bus naar Salta wat in het noordwesten van Argentinie ligt. Ook die dag weer door de stad gelopen door het oude gedeelte, het centrum en langs de koloniale renaissance en de gondellift naar Cerro San Bernardo voor een uitzicht over de stad op 1400m hoogte.

De volgende dag naar cachi geweest. Een slingerende kilometerslange trip waar we door het nationale park Los Cardones reden waar duizenden cardon cactussen groeien die wel 8m hoog kunnen worden. Ook reden we dooor kleurrijke valleien, roestrode grijze bergranden met het hoogste punt op ruim 3700m wat uiteindelijk eindigt bij Cachi, een rustig vredig dorpje waar we heerlijke locale locrosoep gegeten hebben.

De dag erna met een Nederlands stel en Gaby met haar auto van het hostel een trip gemaakt naar Purmamarca en vanuit daar via Tilcara naar het pittoreske dorpje Humahuaca. Deze route word ook wel de vallei van de schilders genoemd doordat je de meest gekleurde bergen van Argentinie ziet. In Purmamarca wat aan de rand van de berg met de zeven kleuren ligt welke de ouderdom van de berg aangeven. In het dorpje staat er een Mercado Artesanal waar een levendige handel is in allerlei voorwerpen zoals poncho´s, hoeden, sieraden, etc. Erna naar de Salinas Grandes gereden wat oneindige zoutvlaktes en pure woestijn is. De aarde lijkt hier helemaal uitgedroogd. De zoutvlaktes worden ook wel de witte oceanen genoemd. 1 van de meest afgelegen gebieden in Argentinie. Nog door Tilcara gereden. En nog in Humahuaca geweest.

Ditzelfde de volgende dag gedaan maar toen ging Nela mee ipv Gaby en gingen we naar Cafayate waar de beste witte wijn van Argentinie vandaag komt. De weg ernaar toe waar we vreemd gevormde canons zagen met de meest uiteenlopende kleuren van grijsgroen tot oranjerood. Geen dorpen, huizen, auot´s en bomen. Alleen grote gevormde rotsformaties in het rivierdal van de Rio de la Conchas. De meest imponerende is waar 2 rotsinhammen waar het lijkt alsof je in een gigantische spiraal terecht ben gekomen. Erna beginnen de wijngaarden. Waar we een authentieke familiebodega hebben bezocht en natuurlijk ook weer de wijn geproevd.

Gisteren de trein naar de wolken hier de el tren a las nubes genoemd. De spectaculairste treinreis van Argentinie. Heen en terug 4334km met als hoogste punt 4220m. De treinrit sluit af op het viaduct La Polvorilla wat tevens het hoogste punt is op 62m hoog. Ruige mooie landschappen. Prachtige rotsformaties. Duizenden cactussen. Lama´s. Geen gehucht of dorp te bekennen, alleen maar natuur. Tunnens van meer dan 150m. Een stop in San Antonio de los Cobres en net voor het viaduct waar indianen hun poncho´s, truien en kleden verkopen.

Superleuk om te zien dat meer dan 100 mensen mij weblog hebben bekeken maar de reacties blijven het leukst. Ik zie ze graag tegemoet!

• 18 November 2013 - 12:31

Josee:

Je verhalen zijn leuk om te lezen en als ik dan ook nog een bijpassende foto voorbij zie komen op facebook heb ik helemaal een mooi beeld :D
    xxxxx

• 18 November 2013 - 13:37

Doreen:

Geweldig om jou reisverhalen weer te lezen, zeker nu het hier in Nederland echt herfst aan het worden is. Zo kunnen we de kou en regen even vergeten en mee genieten met jou Argentijnse avontuur. Heeel veel plezier nog voor de rest van de vakantie :) maar dat komt vast goed! Liefs Doreen

• 19 November 2013 - 13:03

Janny De Blok:

Fantastische reis beleven jullie met heel veel verschillende indrukken. Veel (reis)plezier nog verder!

• 19 November 2013 - 18:59

Mirjam GJ:

Super leuk om na de foto's op Facebook ook je verhalen en uitleg erbij te lezen!
    Geniet van jullie laatste weekie:D!
    Liefs, Mirjam

• 20 November 2013 - 13:35

Jeroen:

Verhalen zijn genieten.. De foto's mis ik dan echter weer... Gelukkig heb ik nog een geweldige van ons van het Eftelingavontuur!!

• 22 November 2013 - 10:43

Josha:

Lieve dushi's,

Wat leuk weer om te lezen zeg!
    En de foto's zijn weer prachtig! Verbaas me wel hoe lang
    Jullie soms moeten reizen. Kan ook niet anders met al die afstanden.
    Geen chronisch slaap tekort? Haha! Laatste weekje meiden, geniet en doe voorzichtig.
    Xxxx

• 27 November 2013 - 14:48

Candice:

Zo te lezen ben je een hoop mooie ervaringen rijker. Ben benieuwd naar de foto's wanneer je terug bent. Nog geen leuke man tegen het lijf gelopen ;)?
    Tot gauw.
    X Candice

Verslag uit: Argentinië, Salta

Argentina!

Morgen is het zover! We vliegen naar Sao Paulo in Brazilië om eerst de gigantische Iguazu watervallen te gaan bekijken op de grens van Brazilië&Argentinie. Omringd door subtropische bossen. Vervolgens duiken we het achtste continent in. Of te wel: Argentiniaaaa:).

Argentinië met een oppervlakte van 2.791.810km, ruim 3700km lang en 1423 km breed. Grote variatie aan landschappen en klimaten.

Ik ben heel benieuwd naar dit nog onbekende gebied voor mij. Volgens mij heeft het heel veel te bieden. Pracht, verscheidenheid, ruig & groots. Wilde fantasieën.

We gaan op ontdekking. Ons hart verpanden aan Patagonië. Maar ook aan de gigantische canons en maanlandschappen in het noordwesten. We gaan geweldige gletsers in Patagonie aanschouwen, miljoenen jaren terug in de tijd bij de nationale parken in het westen. We gaan naar een van de droogste plekken van de wereld. Vriendelijk begroet worden in een bootje door enorme walvissen bij het schiereiland aan de Patagonische kust. Op naar de schitterende natuur, de hartelijkheid van de mensen en het bruisende leven van Buenos Aires:) een mix van het leven uit Parijs, Madrid en Londen. Een bruisende stad. De Argentijn en hun leefwijze leren kennen.

Ik hoop dat iedere dag weer een verassing is.

Vertrek nooit zonder backpack vol dromen..

Enkele vroegen mij al of ik weer een blog zal bijhouden. Ik ga mn best doen :). Tot over 6 weken!