Wijkverpleegkundige in Bonaire! - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Marije Leeuwen - WaarBenJij.nu Wijkverpleegkundige in Bonaire! - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Marije Leeuwen - WaarBenJij.nu

Wijkverpleegkundige in Bonaire!

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Marije

02 Mei 2010 | Nederland, Amsterdam

Zondagmorgen moest Josha opnieuw werken en ben ik nog even naar Diviresort gegaan om illegaal te internetten en me weblog te plaatsten. Vervolgens in de middag met Lianne bij Plazaresort op het strand gaan liggen. Josha kwam later ook nog. In de avond naar Happyhour op Plaza gegaan en vervolgens met Walter,Lizette,Lianne,Jos en ik gaan eten bij Bobbejans. Dit is een tentje waar je heerlijke spareribs kan eten. Voor het eten nog even getankt wat hier spotgoedkoop is. Haha maar ik heb zo’n oude scooter dat wanneer ik tank dat ik dan nog steeds een dopje olie erbij moet gooien voor de smering omdat het een 2tactmotor is. Na het eten nog even een drankje gedaan bij Havanna.
Maandag begon mijn werkweek weer. Die avond werden we uitgenodigd bij Walter en Lizette thuis voor een barbecue met Lianne erbij. Was erg leuk verzorgd door Lizette en heerlijk gegeten. En die middag hadden we eindelijk internet thuis. Vanaf dinsdag hebben we een router gekocht en hebben we draadloos. Heerlijk. Zo makkelijk om even in mijn pauze van 12 tot 14 te internetten omdat ik dan toch even alleen thuis ben, de winkels gesloten zijn en we niet echt een plekje hebben om lekker buiten te zitten.
Dinsdagavond eindelijk weer een keer thuis gegeten en vervolgens naar salsales geweest. Ik heb lange tijd met een vrouw gedanst die dan de mannenpositie inneemt. Dit ging best wel heel goed. Na salsa nog weer een drankje met z’n alle gedaan bij Havanna maar ik heb het kort gehouden want ik begon woensdag met cursus op het werk. Verder die week nog een avond bij Claudia en Juultje gaan eten, zij hadden heerlijk voor ons gekookt en gelijk even hun huisje gezien. Kim zou nog bij ons komen eten maar dat hebben we maar omgedraaid aangezien bij ons het water was afgesloten. Later vonden we een briefje in de bus dat dit kwam omdat een rekening van vorige bewoners nog niet betaald was. Wij de volgende dag weer naar personeelszaken en gelukkig was het snel geregeld. Maar dik 12uur zonder water is echt niks. Je kan geen handen wassen, geen aanrecht of tafel afdoen, geen water om te drinken, de wc trekt niet door, je kan niet douchen, niks.
We hebben toen eten gehaald bij Nadiasnack. Dat is een beetje een lokaal tentje maar waar je heerlijk chinees eten kan halen en dat bij Kim opgegeten en vervolgens met z’n 3e naar Zumba geweest bij JongBonaire. Echt zo leuk. We waren 1 van de weinige Nederlanders. Verder veel antilianen. Er wordt Zumba gegeven op Caribische muziek en het gaat heel snel. Moest vooral aan Marielle en mij denken toen we vroeger nog aan aerobics deden wat we ook niet bij hielden. Vrijdagavond was natuurlijk weer HappyHour avond bij City,daar ook gelijk maar even gegeten. En vervolgens ook nog weer door naar Havanna. Zo grappig daar kom je gewoon de cardioloog en de huisarts tegen die een biertje drinken. Kan je in Nederland niet voorstellen. Hetzelfde dat de gynaecoloog ook op zumba zit.
Wondbehandelingcursus op het werk gehad. Dit werd gegeven door 2 mensen uit Aruba waar zij al een wondenpoli hebben en in de toekomst willen ze hier ook een wondenpoli opstarten. Uit de mensen die meededen aan de cursus wilden ze enkele halen die de opleiding tot wondspecialist gaan doen. Interessant cursus maar voor mij was het met name herhaling. Veel over de anatomie en de fysiologie van de huid gehad. Over de verschillende soorten wonden en over wondverbandmaterialen. Vrijdagmiddag werd de cursus afgesloten met een toets. 34multiplechoice vragen. Ik was als eerste klaar wat de meeste nogal verbaasde. Vervolgens leek het net een middelbare school en ging iedereen aan elkaar vragen, wat had jij daar, was dat antwoord goed. Nadat we weer naar binnen mochten kregen we te horen dat wanneer je minstens 18 vragen goed had dat je dan voldoende had en dit had iedereen. Veel gejoel en gejuich maar ik vond het eigenlijk nogal vanzelfsprekend omdat we net 3 middagen cursus hadden gehad. Maar goed, Ik had een gedeelde 2eplaats maar er werd al gezegd dat dit niet eerlijk was omdat ik een Nederlander ben. Daarna kregen we allemaal een certificaat. Steeds werd iemand naar vorige geroepen wat met veel gejoel en gejuich ging en dan mocht diegene op de foto met de 2Arubanen. Daarna nog een klein happyhour met wijn,fris,koekjes,chips,pikante balletjes,cake en saucijzenbroodjes. Erg leuk.
Verder de ochtenden natuurlijk wel gewoon in de wijk gewerkt. Deze hele week stond ik op Playa gepand dat is een beetje in en rond Kralendijk (hoofdstad). Nu wordt ik vaak weggebracht door een collega, voer ik daar de zorg uit en komt zij mij vervolgens weer halen. Volgende week nog een hele week op Rincon en dan heb ik alle wijken gezien. Met de taal heb ik nu een aantal basisdingen opgeschreven zoals groeten en gedag zeggen en lichaamsdelen zodat ik daar in iedergeval uitkom. Maar veelal blijkt toch ook wel dat ze enigszins Nederlands te kunnen maar ze zijn altijd gewend om Papiaments te praten. En dat merk je ook onder de collega’s. Op 1 na kunnen ze allemaal Nederlands maar ze zijn het gewoon echt niet gewend.
En weer een vrij weekend. Zaterdag eerst even de stad in geweest. En in de middag hadden we een bootje gehuurd met Claudia, Juultje, Jos, Timo, Wakeboardlesgever Willem en onze kapitein Tommie. Stiekem ook even geoefend want wil eigenlijk gaan wakeboarden met Joost maar het ging dus geheel mis. Wanneer het touw trekt moet je een halve draai maken met je heupen, dit eerst zonder touw geprobeerd wat prima ging maar zodra die boot gaat varen lukt het bij mij niet meer. Dus voorlopig maar even blijven proberen. Scheelt ook wanneer je al kan snowboarden wat ik dus niet kan.
’s Avonds gekookt en kwam Kim bij ons eten en zijn we naar een feestje gegaan waar een coverbandje van Bob Marley was. Een erg leuk feestje. Zondag heel relaxt gedaan en ’s avonds naar happyhour op Plaza geweest en vervolgens heerlijk gratis gegeten bij Tipsy.
Inmiddels ook meegeweest in Rincon. Afgelopen maandag stond ik niet ingepland in het weekrooster maar wel op het maandrooster dus mocht ik nog een dag mee in de wijk Playa. Aangezien ik daar vorige week al had meegelopen kon ik zelfstandig naar de zorgvrager toe en kwam mijn collega mij later weer halen. Vroeg klaar. Naar de andere 2 collega’s geweest in de wijk Playa en vervolgens met z’n 4e naar een zorgvrager waar ik de wondbehandeling heb uitgevoerd en de rest bleef erbij omdat we anders te vroeg op kantoor zouden zijn. 1 collega op kantoor gebracht omdat zij een 2dienst had wat betekend dat je van 7 tot 10 werkt en dan vervolgens weer van half5 tot half10. En wij de wijk weer in om enkele controles te doen. Zo ook nog even naar de bank gereden voor een collega. Zo vreemd want inmiddels is het Josha haar 3e week en staat zij als enige gediplomeerde op de afdeling met nog 2 leerlingen terwijl wij personeel in overvloed hebben. En vorige week is de inspectie langs geweest die heeft verteld dat alle zorgvragers een zorgplan moeten hebben dus de zorgvragers zijn nu onderverdeeld maar nee we mogen niet te vroeg op kantoor terug zijn want anders lijkt het of we te weinig tijd aan de zorgvrager besteden. Dinsdag meegeweest naar Rincon. Leuke collega’s en interessante wijk. Wat me vooral beviel was dat er niet zo veel bedlegerige zorgvragers wonen. Veel mensen die worden begeleid onder de douche bijvoorbeeld bij beenamputatie of verlamming. Ook nog naar een mevrouw geweest op de ‘knoek’ wat hier eigenlijk een groot stuk land is. Mevrouw in de 80,woont daar alleen. Maar heeft dan wel heel leuk een foto van Beatrix en een van foto van Beatrix haar zonen ophangen buiten op de patio. Wel erg mooi daar. Aan het einde van de ochtend nog een klinische les bijgewoond van 2 leerlingen uit het ziekenhuis wat over sociale indicatie ging maar wat is dat Nederlands dramatisch. Echt hele kromme zinnen.
Woensdag lekker een dag vrij geweest. Nog even een paar uur bij het zwembad gelegen. Vrijdag is de dag van Rincon waar collega’s echt al 2 weken over praten en waar de radio maar liedjes over blijft draaien. Helaas moet ik eerst werken maar ’s middags gaan we er wel heen. Josha heeft ook eerst een dagtdienst.
4 dagen voordat de maand mei begint, me rooster gehad. Ik ben heel benieuwd. Ik ga nu echt wisselende diensten en weekenden draaien. Dinsdag me eerste late dienst. Gisteren nog salsa gehad. Ook nog met de Juni de salsaleraar gedanst. Erg leuk. Na salsa met die meiden even wat gaan drinken bij Havanna. Vervolgens met een kunstenaar aan de praat geraakt die de volgende dag in elkaar geslagen in het ziekenhuis lag. Hij is uit zijn auto getrokken en vervolgens zijn ze op hem gaan slaan met stenen. Alleen z’n mobiel kon hij inleveren. Josha herkende hem niet meer terug. Bizar verhaal. Donderdag mocht ik weer aan het werk en was Jos vrij. Die dag 2 zieken dus werd in een andere wijk in gedeeld zodat ik zelfstandig mee kon werken en niet mee hoefden te lopen. Heel veel gebaad (wassen) maar gelukkige wel een leuke collega. Eindelijk me salaris gekregen :) Je krijgt hier een cheque mee en deze verzilver je bij de bank. Aangezien het vrijdag een officiële feestdag is werd de donderdag als einde van de week gezien en mochten we naar huis wanneer we klaar waren maar eerst nog even boodschappen gedaan voor een collega,bij haar thuis gebracht en een ijsje gehaald. Die avond bij Lianne en Kim onze eigen pizza op gegeten :P En lkr gezellig daar buiten gezeten ’s avonds.
30 april is hier Dia di Rincon. Rincon is hier een wijk waar zich een groot feest afspeeld. Josha had dagdienst en ik had een halve dienst gekregen. Achteraf had ik best kunnen werken want in het weekend mag je naar huis wanneer je klaar bent. Dat ziet er dan als volgt uit. Tot nu toe ben ik of 10 uur of half11 al thuis geweest. Ik neem dan de auto van de wijk mee. Ja want ik heb vrijdag voor het eerst gereden. Ik moest alleen het insuline rondje van half12 doen en het is gelukt in een grote pick-up. Vervolgens neem ik die auto mee naar huis en om half12 ga ik het insuline rondje doen. Dan ga ik weer naar huis met de auto en kom ik 14u terug op kantoor om de middagronde te beginnen. Wanneer de middagronde klaar is mogen we ook gelijk weer naar huis dus zodoende was ik vandaag ook al om 16u thuis terwijl we eigenlijk 15u klaar waren maar dan wordt eerst nog de ene collega helemaal naar Rincon gebracht en de volgende naar Nikiboko en vervolgens mag ik er weer mee naar kantoor rijden en daar de sleutel inleveren.
Gisterenmiddag met z’n 4e om 16u vertrokken naar Rincon waar het erg druk was. Veel kraampjes met eten en drinken maar ook met sieraden en souvenirs. Om ongeveer 18uur begon de optocht en komen er enkele karren langs waar mensen op staan die muziek maken en zingen en loopt een groot gedeelte hier dansend achteraan. Ook wij hebben nog even dansend mee gelopen. Vervolgens wilden we wat gaan eten maar veel was al op en bij het tentje waar ze wat hadden zijn we na een half uur wachten weggelopen om vervolgens een hotdog te gaan halen.
Vanavond feestje in Coconotches(salsatent). Zondag gaan we waarschijnlijk weer met zn alle met de boot het water op.
Heel veel liefs vanuit Bonaire.
Ps: Love you Joost!

• 02 Mei 2010 - 00:23

Lein:

Geweldig verhaal weer :D

Liefs van uit nederland ;)

• 02 Mei 2010 - 08:13

Janny:

Je verveelt je geen minuut, weer leuke ervaringen om te lezen. Het is werken maar met een blijvend vakantiegevoel!

• 02 Mei 2010 - 10:12

Ilona:

Wat een leuk verhaal weer, jij vermaakt je daar wel iig! Super!

Stuur vandaag een btj zon hierheen :(...tis hier maar enorm druilerig..bah.

Komt binnenkort weer een mail aan met evt. ontwikkelingen :P..

Liefs,,

• 02 Mei 2010 - 10:19

Hee Marij,
    Wat een leuk verhaal weer!! En wat een mooie blauwe zee zeg, heerlijk!! Geniet er maar van, wij hebben een paar dagen mooi weer gehad maar nu regent t al weer. Vieren ze daar trouwens geen koninginnedag??

• 02 Mei 2010 - 10:20

• 02 Mei 2010 - 10:22

• 02 Mei 2010 - 10:24

• 02 Mei 2010 - 10:24

• 02 Mei 2010 - 12:18

Tanta Pia:

Hoi Marije, gisteren zijnje ouders geweest en hoorden we net als ik nu gelezen hebt dat je het best naar je zin hebt. Hartelijke groeten Ome Leen en tante Pia

• 02 Mei 2010 - 13:09

Jolanda:

Zo dat zijn hele goede verhalen! Volgensmij is het werken leuk en afwisselend tot nu toe en valt de werkdruk wel mee ;). Erg leuk dat je het zo naar je zin hebt en vooral ook geniet van alles wat daar gebeurd!

• 02 Mei 2010 - 14:34

Hendri En Wilma:

Hoi Marije,

Wat kan jij schrijven zeg! Leuk hoor om zo te lezen wat jij allemaal uitsprookt! Geniet er maar fijn van!

• 04 Mei 2010 - 13:01

Jantien:

He zustertje!
    Wat een verhaal, leuk om te lezen!
    Ben je al veel aangekomen?;) Of dans je dat er weer vanaf?
    Succes met alles, geniet ervan!

• 05 Mei 2010 - 14:28

Tante Nel:

Hoi marije zo te lezen heb je het best naar je zin.Geniet ervan. Hier een koude wind maar wel een zonnetje, hopen dat het een beetje warmer wordt.
    Groeten van ons uit duitsland.

• 17 Mei 2010 - 10:37

Anneloes:

Hey meid

Ik lees dat je jezelf daar wel vermaakt ;) Leuk verhaal! Enne mooie foto's!

Hoe gaat het voor de rest met je?

Liefs,

Anneloes.

• 19 Mei 2010 - 13:23

Wendy:

Hey Marije!
    Na lang zoeken dan toch eindelijk gevonden, jij bent echt onvindbaar op waarbenjij.nu haha! Wat leuk om je verslagen te lezen, zo te horen heb je het goed naar je zin. Bij mij is het aftellen begonnen, morgen precies 7 weken en dan vertek ik down under :D, iets waar ik Johan niet te vaak aan mag herinneren haha....Druk met de laatste dingen regelen en werken niet te vergeten, dus je snapt ik kan niet wachten tot ik eindelijk in Sydney landt!
    Je wordt wel gemist op de deltab. hoor, hulpvragen genoeg ;).

Groetjes Wendy