Het verhaal van baby Ruth - Reisverslag uit Soroti, Oeganda van Marije Leeuwen - WaarBenJij.nu Het verhaal van baby Ruth - Reisverslag uit Soroti, Oeganda van Marije Leeuwen - WaarBenJij.nu

Het verhaal van baby Ruth

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Marije

13 Januari 2012 | Oeganda, Soroti

Allereerst allen bedankt voor jullie interesse in mijn weblog. Bijzonder leuk om jullie reacties te lezen! Bedankt voor jullie medeleven.

Nu hoop ik dat ik het voor elkaar krijg om binnen 3 kwartier m'n weblog te typen aangezien ik erna weer aan het werk moet. Vanmorgen getest op malaria aangezien ik gisteren bijna 2 keer flauw viel en vanmorgen nog niet lekker was en ik blijk het te hebben. Join the club! Maak je geen zorgen. Ik ben hier in goede handen. De kans is klein dat ik eraan overlijdt ;) aangezien ik medicatie gebruik en ik krijg een 3 daags kuurtje. Een andere Nederlander heeft ook al 3 dagen ziek op bed gelegen maar sommmige kinderen hier spelen vrolijk rond.

Nu het verhaal van baby Apio Ruth:

Ruth kwam op 3 oktober naar Amecet. Haar gewicht was 3,3kg. Gebracht door de politie. Zij hadden haar gevonden, terwijl moeder in een andere plaats aan het drinken was. Ze hebben haar gevangen genomen.Leeftijd onbekend. 3 januari 11u kwam er een vrouw/moeder naar Amecet. Ze keek naar alle baby's en zei dat Apio Ruth haar baby is. Ze huilde van blijdschap. Haar verhaal was dat zij water was gaan halen en al gedronken had. Toen zij terug kwam en haar baby weg was, is ze nog meer gaan drinken waar de politie later terug kwam en haar bevel heeft gegeven om bij hen thuis schoon te gaan maken. Zou ze dat niet doen dan zouden ze er als nog een casus van maken en haar gevangen nemen. Zij is daar weggelopen. Terug naar haar broers. Welke boos op haar waren aangezien ze haar baby niet bij haar had. In de avond hoorde zij een adoptieoproep op de radio voor een baby genaamd Apio welke in Amecet verblijft. Moeder heeft zich daarheen laten brengen en zodoende was zij hier. Vader van de baby is vermoord door andere burgers doordat hij geiten gestolen had. Ruth was een tweeling maar haar broertje is na een maand overleden. Zij is hoogstwaarschijnlijk ook al misbruikt daar door een wond haar rectum is dichtgegroeid. Moeder gaf aan dat Ruth alleen is geweest met kinderen. Het bezoek van moeder was erg emotioneel. Moeilijk voor de staff van Amecet omdat we hier veel samenwerken met diegene van de politie. Corrupte wereld. Veelal tranen in de ogen van de stafleden. Simon welke veel met Els samenwerkt is met moeder mee geweest om naar de thuissituatie te kijken. In principe kan ze over 2 weken naar haar moeder terug maar haar linker voetje is kleiner en staat naar binnen zodoende moet ze nog naar de orthopedische kliniek in Kumi wat een uur rijden is hier vandaan met erg slechte wegen waarin veel kuilen door de regen afgelopen maanden. Ik ben met haar meegeweest. De spalk welke zij droeg waar zij vooraf aan nog gips had gehad, heeft geen resultaat gehad en zij bleek een operatie nodig te hebben. We mochten maandag terugkomne om 8u. Zo gezegd, zo gedaan. Vooraf nog voor haar gebeden. Een erg mooi nieuw orthopedisch centrum waar alleen nog steeds geen elektriciteit is waardoor ze het gips met een mesje open moesten snijden. Ik mocht mee de operatiekamer op. Omgekleed en wel. Erg leuk om mee te maken. De operatie kostte 25euro welke haar familie waarschijnlijk nooit had kunnen betalen maar wat wel haar toekomst veranderd. Verliep allemaal erg vlot. Over 3 weken terug voor controle. Bij thuiskomst bleek ze koorts te hebben maar dit kwam van de malaria. Vandaag komt haar moeder langs en waarschijnlijk zullen we overleggen dat ze tot de controle nog bij ons blijft. Zo is nu ook bekend dat ze HIVpos is. Moeder kon ons vertellen dat ze al vanaf feb. bleek te zijn, terwijl wij hier dachten van juli. Voor 10 maanden loopt zij achter in haar ontwikkeling. Een ander jongen is hier 11 maanden en dat verschil is echt bijzonder groot. Het is een wonder dat Ruth nog leeft maar haar lach doet veel goeds bij de staff.

Tot zover. Nu weer aan het werk.

Veel liefs!

• 13 Januari 2012 - 10:11

Wilma V.Leeuwen:

Wat een verhaal.
    Heb je net nog even gesproken.
    En nu jij Malaria.
    k"Heb bewondering voor je .
    Sterkte meid.
    XX Ma

• 13 Januari 2012 - 10:37

Hendri, Wilma, Femke:

Hey Marije,
    Wat een verhaal en wat kun jij trots zijn op jezelf!! Woh.....

Groetjes vanuit een toch zonnig 's-Gravenzande!

• 13 Januari 2012 - 11:10

Janny:

Heftig verhaal Marije, pas je goed op jezelf!

• 13 Januari 2012 - 11:26

Lein:

Wat een verhaal weer meis, heb er gewoon kippenvel van. Wat een wereld van verschil, wat hebben wij het toch goed!!

Beterschap!!

Liefsxx

• 13 Januari 2012 - 11:29

Ilona:

Hoi Marij,

Kort maar krachtig verhaal! Heftig zeg....heel bijzonder.

Beterschap voor jou!

Liefs, Iloon

ps. die mail komt er echt aan van 't weekend hoor ;)...

• 13 Januari 2012 - 19:10

Mieke Vosmer:

Nou meid, wat een verhaal. Maakt veel indruk ook als je het leest en jij zit er middenin! Beterschap met de malaria.

Liefs
    tante Mieke

• 13 Januari 2012 - 22:12

Jorien:

Heftig verhaal Marije. Arm meisje, Ruth. Fijn dat ze zo goed wordt opgevangen door jullie!

Beterschap voor jou! x.

• 14 Januari 2012 - 11:30

Lianne:

Hey meis,

Wat vervelend dat je nu ook malaria hebt opgelopen. Beterschap!

Wat een heftig verhaal zeg van baby Ruth, hoop dat t inmiddels weer beter met haar gaat.

Liefs!

Liefs Birgitte

• 14 Januari 2012 - 18:40

Els:

Lieve Mariah!

Wat een verhaal! Je maakt veel mee en houdt je zo goed staande. Knap! Geniet ervan hoor!!

Kus, Els

• 15 Januari 2012 - 11:15

Marian:

Hi Marije,

Bijzonder zeg je verhaal! Het zal waarschijnlijk niet het enige bijzondere zijn wat je daar mee maakt. Veel indrukken.. Succes er dan ook nog even mee! Fijn dat je daar mag zijn en mag helpen, maar doe wel voorzichtig en denk aan jezelf.

X, Marian

• 15 Januari 2012 - 12:49

Jan En Ineke Slegh:

Hoi Marije.
    Leuk je verslag te lezen. Beterschap en nog heel veel plezier gr Jan en Ineke Slegh

• 15 Januari 2012 - 19:22

Tonny Roozemond:

Hoi Marije,
    weer fijn om wat van je te lezen,wel heftig he wat je daar ziet,hoop dat je gauw malaria vrij bent .
    beterschap,groetjes,Jaap en Tonny

• 15 Januari 2012 - 22:12

Wim :

Hey Marije,

Bizarre dingen maak je daar mee zeg. Geniet van alle indrukken en respect voor het werk wat je daar doet!

Groetjes neef Wim

• 16 Januari 2012 - 18:44

Corina:

Lieve Marije,
    Heel heftig verhaal is het zeker!
    Voel je je inmiddels al wat beter met je malaria?
    Kus

• 17 Januari 2012 - 20:42

Corné:

Hoi marije,
    Heftig verhaal van baby Ruth.
    Beterschap hoop dat het snel over is!
    En doe voorzichtig.
    Groetjes Corné.

• 20 Januari 2012 - 20:43

Daniëlle:

Weer een mooi verhaal gemaakt voor ons.

Dank je wel voor de kaart, heeft Norah leuk gemaakt!

Veel succes nog, en ik wacht met smart op een nieuwe mooie blog. Prachtig mens ben je!

• 22 Januari 2012 - 11:16

Jenny:

Wauww..Jansjelief.. Wat mooi he dat je door je aanwezigheid wat kan betekenen voor deze mensen. Gaaf dat je nog voor ze hebt gebeden! :) Ga nu gauw je andere lezen!! Veeeeel liefs en wijsheid!!