Een heel ander avontuur - Reisverslag uit Nederland, Nederland van Marije Leeuwen - WaarBenJij.nu Een heel ander avontuur - Reisverslag uit Nederland, Nederland van Marije Leeuwen - WaarBenJij.nu

Een heel ander avontuur

Blijf op de hoogte en volg Marije

19 September 2015 | Nederland, Nederland

Vorige week was het zover. Het hoogtepunt waar ik al die tijd naar toe leefde. Ik doneerde mijn nier. Anoniem. Er ging een hele reis aan vooraf. Een avontuur door de medische wereld. Verdwalen door het Erasmus Medisch Centrum. Het begon vorig jaar al. Poli afspraken, hartfilmpje, longfoto, heel veel buisjes bloed maar ook een gesprek met een maatschappelijk werker en een psycholoog. Ik had er alle vertrouwen in en nog steeds. Ik red niemands leven want uiteindelijk overlijden we allemaal. Ik hoop dat iemands leven verbeterd en verlengd wordt. Het voelde voor mij als een logische stap. Al jaren bloed- en stamceldonor. Mijn naaste omgeving vindt mijn keuze niet altijd makkelijk maar ze zijn er wel voor mij.

Het herstel gaat bijzonder goed waar ik dan ook erg dankbaar voor ben. Vorige week woensdag geopereerd. Vrijdag naar huis. Thuis geen pijnstillers meer gebruikt. Loop buiten. Geen pijn. Waardeer hoeveel mensen meeleven. Nog iedere dag bezoek. Tientallen kaartjes.

Mijn naaste omgeving weet dat ik het niet van de daken schreeuwde. Wat ik hiermee hoop te bereiken? Dat het jullie aan het denken zet. Ik kan niet van jullie vragen hetzelfde te doen maar willen jullie je wel registreren op www.jaofnee.nl? De impact voor nabestaanden is zo groot wanneer je (plotseling) overlijdt dat je niet moet willen dat ze op dat moment geconfronteerd worden met keuzes die je zelf allang had kunnen maken. Sommige wachten al maanden, zo niet jaren. Alleen al 600 mensen op de wachtlijst voor een donornier. Dagelijks wachten 1000 mensen op dat ene verlossende telefoontje: ' er is een donororgaan'.

• 23 September 2015 - 08:24

Corina:

Wauww Marije! Ben er stil van....
    Respect! X Corina

• 27 September 2015 - 19:00

Anneke Van Der Baan:

Hallo Marije,
    Vorige week bereikte mij het bericht dat je was geopereerd en een nier gedoneerd hebt.

Ik vind het zo ontzettend goed van jou. Echt super.

Een voorbeeld ben jij voor ons allen met "Heb je naasten lief als jezelf".

Ik bewonder je.

groetjes