Verjaardag en andere daagjes - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marije Leeuwen - WaarBenJij.nu Verjaardag en andere daagjes - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marije Leeuwen - WaarBenJij.nu

Verjaardag en andere daagjes

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Marije

12 Maart 2007 | Suriname, Paramaribo

Woensdag 7 Maart
Ik heb weer flink wat nieuwe berichten geplaatst over wat algemene onderwerpen zoals: beesten, natuur en omgeving, stage en feesten. Ik hoop dat jullie het interessant vinden om te lezen. Slecht weer vandaag, t regent ontzettend veel en hard. Vanochtend dus ook maar met de taxi naar t ziekenhuis gegaan daar aangekomen bleken we zown beetje de eerste te zijn. Daarna overdracht van nachtdienst naar dagdienst meelopen. Dat ging hier heel anders: Ze lopen hier over de afdeling de kamers binnen en vragen aan de zorgvragers hoe het gaat of ze pijn hebben en of ze diarree hebben daarna word er op een krijtbord een takenrooster gemaakt. Ze werken hier heel erg met taken en veel minder patient gericht. Het lijkt of het op zo’n dag als vandaag ontzettend veel personeel rondloopt maar dat valt mee. Het zijn maar enkele gediplomeerder verder nog leerlingen, verpleegkundigassistent en nog meer van dat soort mensen. Op dat krijtbord word de gang/afdeling in een voor en achter verdeeld. Ik geloof dat ik vandaag voor stond maar ik was een beetje vliegende kiep. Gisteren vond ik het echt wennen en dacht ik dat ik het echt geen weken vol zou houden. Op deze interne afdeling blijf ik nu 2 weken maar omdat er veel verpleegtechnischevaardigheden af zijn te tekenen worden het misschien 3 weken. Daarna is nog niet bekend. Vandaag lekker drukke dag gehad, na dat het krijtbord is ingevuld zie je of je voor of achter staat en ik heb gevraagd of ik met een gediplomeerde mee mocht lopen. Er hoefde er maar 4 gebaad/gewassen te worden. Kan je je eigenlijk niet voor stellen met 40 zorgvragers op de afdeling maar s middag en s avonds en zelfs s nachts voor er ook gewoon gebaat. Aan de ene kant zijn ze hier heel netjes in hun taal maar soms vind ik ze weer heel dirigerend. s Ochtends kan je dan ook gelijk zien wie de temp en pols gaan meten, wie voor urine en feaces monsters zorgt en voor de infusen. Wie het bezoek regelt en wie naar de kantine gaat voor het personeel. Verder heb ik nu een lijstje gemaakt met wat ik morgen ga doen. Ik ga samen met Anne naar de behandelkamer met onze praktijkbegeleidster en nog een gediplomeerde (ik ben even haar naam kwijt). Daar mag de 1 helpen met injecties klaar maken en de ander met medicijnen. Ook gaan we dan die dag mee met onderzoeken, infusen, sondevoeding, bloedsuikers prikken, catheters inbrengen, sondes verwijderen enz enz. Ik hoop dat het morgen een interessante dag wordt, verder houden ze hier geen dagrapport bij in het dossier maar ze schrijven bijzonderheden in een apart boekje. Dus ook s ochtends worden deze bijzonderheden doorgelezen door heel het personeel. De bedden worden hier nog netjes opgemaakt en gesopt en om 10uur mochten we al gaan eten, echt zo raar. Het lijkt hier trouwens ook of de wondverzorging geregeld word door de hoofdverpleegkundige en niet door de arts want de arts vroeg aan de hoofdverpleegkundige hou zij het verbindt. Bij een catheter inbrengen trekken ze steriele handschoenen aan maar werken ze verder niet steriel dus dat is ook wel beetje vreemd. Verder vanmiddag veel mensen weggebracht voor onderzoeken en gesprekken enzo. S middags om half 3 moesten er nog 2 mensen gebaad worden, we waren wel wat later klaar. Na het werk zijn we nog even naar het internetcafe geweest en daarna nog even wat boodschapjes gedaan, vervolgensmet een taxi naar huis omdat het zo slecht weer was. Johan heeft die avond gekookt met de assistentie van beide Marije’s wat hij als commentaar en gezeur zag ;) De gebakken aardappeltjes smaakten best goed, kip was niet zo heel lekker maar dat lag aan het vlees en ik heb voor het eerst witte bonen in tomatensaus op maar dat vond ik niet heel erg lekker.

Donderdag 8 maart
Mijn verjaardag :D ik was heel erg vroeg wakker en voelde me een beetje misselijk maar later ging dat wel. Er hingen beneden wat ballonnen op en er hingen al slingers op van vorige feestjes dus dat maakte best een gezellige indruk. Ze hebben me gefeliciteerd en toen zijn we gaan ontbijten en lopend naar het ziekenhuis gegaan. Ik mocht die dag op de behandelkamer meelopen. Anne en ik hadden eigenlijk al een beetje van tevoren afgesproken dat Anne bij de injecties mee ging kijken en ik bij de medicijnen. Wat is dat nog een werk. In een grote bak staan de namen van de zorgvragers en daarin zitten zakjes met de medicijnen. Af en toe is het wel vervelend dat sommige medicijnen niet aanwezig zijn dan is er een grote doos met allemaal glazen potjes en daar tussen moet je zoeken of het medicijn er bij zit. Die zie je ook veel wanneer er een nieuwe opname is. Wat me wel opviel is dat me praktijkbegeleidster me al ontzettend veel zelf liet doen. ik moest alle medicijnen uitzetten voor 8 uur en zij controleerde dan na. Omdat ik het voor de eerste keer deed duurde het erg lang. Op een gegeven moment kwam de arts assistent vragen of hij de behandelkamer mocht gebruiken voor een sternpunctie. De praktijkbegeleidster vertelde gelijk dat het misschien wel leuk is om mee te kijken, dat aanbod neem ik graag aan. Ik moest dus flink door gaan werken en daarna heb ik samen met mijn praktijkbegeleidster de medicijnen uitgedeeld. Nadat we alle medicijnen hadden uitgedeeld waren de meeste zuster al aan hun pauze begonnen en de sternpunctie was helaas al klaar. Volgende keer beter. Anne en ik hebben ook pauze genomen. Vervolgens hebben we een groot aantal gazen gevouwen en onze stage map doorgenomen want s middags hadden we een gesprek met Zuster B(praktijkopleidende). Onze stagebegeleidster van de afdeling waarmee we de medicijnen hadden uitgezet ging ook mee. Daar aangekomen vroeg zuster B of we nog interesse hadden in het voorstel wat ze had gedaan. Ze had de dinsdag ervoor voorgesteld om voor ons een busje te regelen en dat we daarmee naar Commewijne werden gereden om daar wat te gaan eten en verder nog wat side seeing zoals ze dat zei. Ik had er eigenlijk helemaal niet meer opgerekend omdat ik haar woensdag ook nog had gezien maar toen zei ze er niks over. Toch leek het ons erg leuk. Het plan was al om met alle huisgenootjes wat te gaan eten. Hans de stagecoördinator van school had doorgegeven aan zuster B dat ik jarig was, vandaar dat ze het leuk vond om iets te regelen. Daarna hebben we een gesprek gehad over stage. Bij Anne en mij bevalt het erg goed maar jammer genoeg bevalt het bij Johan en Marije v Es minder. Gelukkig gingen ze er wel gelijk werk van maken dus ik ben benieuwd hoe deze week voor hun gaat worden. Verder vroeg ze of we een aftekenlijst wilden maken met de opdrachten en vaardigheden die we nog moeten/willen doen. We hebben beloofd dit donderdag in te leveren of eerder. Na het gesprek mochten we naar huis  Eerst hebben we nog even onze andere twee huisgenootjes ingelicht: Anne en Els. Zij werken ook in het ziekenhuis in een ontzettend saai kantoor. Ze vonden het idee leuk en ik mocht zelfs even bij hun op internet. Dat vond ik echt super want dan kon ik even al mijn verjaardagsmails lezen en ik had kaartjes via internet gekregen enzovoort. Helaas had ik mijn mp3 speler niet bij me dus ik kon mijn mails niet opslaan. Degene die mij gemaild hebben, ik hoop jullie donderdag terug te mailen. We zijn met een taxi naar huis gegaan en eindelijk mocht ik dan me cadeau openmaken wat ik al die tijd in me koffer had opgeborgen om maar niet in de verleiding te komen wat volgens Marielle ten strengste verboden is. Ik vond het zo’n supercadeau, eerlijk gezegd wist ik al wel wat het was maar het lag echt ver boven mijn verwachtingen. Ik vond het zo leuk geworden. Leuk om al die foto’s te zien en Marielle die laatste…..HOE DURF JE!!!!!!!!!!!!
Ontzettend bedankt Mariellle en natuurlijk ook de rest!! Daarna mocht ik naar huis bellen. Het was ontzetten leuk om iedereen weer even te spreken. Iedereen was thuis inclusief een vriendin van mij was er dus ik had ongeveer 7 mensen aan de lijn. Ik geloof dat ik wel een uur aan telefoon heb gezeten daarna moest ik echt haasten want we zouden 5 uur opgehaald worden. Iets over 5 stond het busje voor de deur en zijn we naar Commewijne gereden. Hele bijzondere brug waarover je heen gaat. Van de rit zelf waren hogere verwachtingen maar al met al was het een leuk ritje. We zijn gestopt bij een restaurantje waar we wat gingen eten. Ze hadden daar menukaart maar verder heerlijk bami gegeten. Na het eten gingen ze voor me zingen en ik moest op een stoel gaan staan. Van mijn andere huisgenootjes kreeg ik allerlei Surinaamse spulletjes zoals een: hoed, waaier, minihoedje, kaart, vlag, boekenlegger en nog wat kleine dingen. Ik vond het zo leuk. Na het eten zijn we terug gereden. Wij dachten eerst nog dat we wat verder zouden rijden om wat meer te zien maar dat was geloof ik niet de bedoeling. We hadden besloten om naar het casino te gaan. Minimumleeftijd was 21 jaar maar we kwamen er wel in. We hebben roulette gespeeld aan de roulette tafel. 2 keer achterelkaar en de tweede keer speelden Els en ik samen. We hadden gewonnen dus mochten we de overige muntjes in gaan leveren. We dachten dat we 24 SRD hadden gewonnen maar dat bleek $ te zijn dus we kregen nog veel meer  vervolgens hebben we nog op een paar gokkasten gespeeld op de muntjes van de chauffeur en daarna nog een keer roulette. Toen ging het iets minder goed. Het was een leuke goedkope avond want de entree in het casino is gratis en de drankjes ook. Thuis wilden we parbobier gaan drinken maar dit bleek niet de echte te zijn maar bruin bier, wat niet heel erg lekker smaakte. Van Anne, Johan en Marije heb ik een etentje en een hangmat gekregen. Deze mocht ik vrijdag uit gaan zoeken. Helemaal leuk :D

Vrijdag 9maart
Iedereen had lekker uitgeslapen behalve Marije v Es, moet ze toch nog is een keer leren hoor ;) s Middags de stad in om een hangmat uit te gaan kiezen. Er was genoeg keuze, ik kon me keuze maar niet maken. Het model had ik al uitgekozen maar ik vond de kleur niet leuk en het andere model vond ik de franjes niet zo leuk maar de kleur wel. Uiteindelijk heb ik voor de laatste gekozen. Ik heb de hangmat grotendeels gehad maar ook een stukje zelf mee betaalt omdat ik de duurste had uitgekozen. Lekker lastig ben ik ;)
Anne en Johan wilden nog achter internet maar Marije en ik zijn naar huis gegaan. Voordat we op hangmattenjacht gingen zijn we nog wel even op de centrale markt geweest maar Marije en ik voelde ons daar niet echt op ons gemakt. Op zich leuk om een keer geweest te zijn maar omdat we echt in tweetallen liepen word je veel eerder aangesproken en de rest. Ik was blij toen we naar de hangmatten mochten. Marije heeft nog met thuis gebeld en gelukkig vond ze dat erg leuk. s Avonds lekker makkelijk gegeten: broodje gebakken ei en broodje knakworst. Ook had Marije v Es nog heerlijke chocoladepudding gemaakt, al was hij wat dun. s Avonds hebben we een film op de laptop van Merette gekeken. Ik vond de film niet zo heel leuk dus ik ben boven op het balkon een boek gaan lezen. Die avond is trouwens ook met behulp van Merette mijn hangmat opgehangen op het balkon/veranda. Ik kreeg nog van Merette te horen dat ze bij de chinees handige muggenapparaatjes verkopen dus ik heb er ook maar gekocht en ik hoop dat ie werkt.

Zaterdag 10 maart
De meeste van ons hebben weer uitgeslapen en Merette had ons meegevraagd naar een winkelcentrum: Hermitage Mall. Allemaal vonden we het leuk om mee te gaan en om 2uur zijn we er heen gegaan. Veel westerse merken maar helaas wel dezelfde prijzen, verder niks gekocht. We hadden besloten om s avonds uit eten te gaan en Merette ging ook mee. Merette wist nog een leuk adresje, we hebben daar heerlijk gegeten alleen was het een beetje jammer toen Anne en Johan hun eten bijna op hadden dat wij ons eten pas kregen. Na het eten in naar de stad gelopen en een echt parbobiertje op. Ik heb bier nooit lekker gevonden dus deze smaakte ook niet heerlijk, al had je hier wel een mindere nasmaak. Anne en Johan zijn naar huis gegaan en hebben nog tot half 4 een film gekeken. Merette, Marije en ik zijn nog naar de starzz geweest. Het was een gezellige avond.

Zondag 11 maart
Vanochtend wilde ik graag uitslapen omdat we uit waren geweest maar helaas mislukte dat en was ik om half 8 klaar wakker. Johan en Anne zijn naar de kerk en Marije v Es is in de hangmat in slaap gevallen en Merette is nog op haar kamer. Saaie boel hier ;)
Vandaag weinig plannen. Heb net een paar keer was gedaan maar ik bak er niks van en ik heb ook niet het idee dat het er schoner op wordt. Wie weet ga ik maar is een spoedcursus wassen vragen aan me moeder ;) Morgen weer met stage beginnen. Waarschijnlijk gaan we maandag en donderdag naar het internetcafe, verder nog weinig plannen voor van de week.

• 12 Maart 2007 - 18:54

Iris:

Marijeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee(L)

• 12 Maart 2007 - 18:59

Iloon:

Hee meid! harstikke leuk om je verhalen te lezen! en zeer goed dat je het naar je zin hebt daar! hier al drie dagen stralend weer, lkkr zonnig! zaterdagmiddag naar tractorpulling in ahoy geweest met de jongens...was best gezellig, en een herrie! donderdagavond smste ik andre om hem te feliciteren, smste die terug of k wat kwam drinken dus dat heb ik maar gedaan met lein :d...was best gezellig lkkr zitte kletse en geroddeld (kon die wat van or ;)) haha..later kwamen casper en piet-jan nog, lein en ik zijn toen weggegaan...we horen snel weer wat van je en succes van de week! we houden je op de hoogte van wat hier gebeurd :P...

dikke kus Iloon

• 12 Maart 2007 - 20:25

Wilma V. Leeuwen:

Super leuk verslag marije.
    Je houd ons goed op de hoogte.
    8 maart 2007 vergeet je nooit meer.

je ma

• 12 Maart 2007 - 20:26

Leintj:

Hej lieverd!!

Gelukkig weer een berichtj..heb het maar uitgeprint en ga het lekker lezen..Kan mams het ook weer lezen en pa volgende week alstie weer terug is..Hij is een weekj mee naar Zee..Echt still hier in huis!! Hej meiss ik spreek je!! Kusj hvj(L)

• 13 Maart 2007 - 09:36

Jenneke:

Hey Marije,

een beetje laat, maar alsnog gefelici met je verjaardag!!! Erg leuk dat ze daar er ook aan hebben gedacht, en een ritje voor jullie hadden geregeld. Aan de ene kant klinkt het natuurlijk niet erg fris dat ze niet helemaal steriel werken, maar aan de andere kant leven ze daar ook niet zo hygienisch als wij hier, en zijn ze dus ook meer gewend.
    Ben je nu met die regen eigenlijk wel al een beetje bruin geworden, want straks win ik het nog van je, want hier schijnt de zon (pas twee dagen hoor;)).

Veel plezier!

Groetjes Jenneke en van de rest van de kievitjes

• 14 Maart 2007 - 20:06

Edwin:

heejj marije!!

hoest daar?? hier goed oor lekkr weer ook de laatste dage veel zon en lkkr warm.. je paard houd ut wel uit mt een beetj verzorging van ons en j kamer slaapt ook best erg leuk nou zo'n eigen kamer!! eindelijk kan dan maarja kmoet er wel an blijve denke zegt ma dat mar voor 5 maandjs is want dan ist weer over en moet jij dr weer in en ik naar me eige kamer!! vandaag schoolvoetbal had namelijk un vrijge middag wegens biddag!! lkkr or.. van de jongens waren wij weze kijke!! marc vroegingdeweij mos vlagge vond ie helemaal gweldig!! was wel gezellige middag or!! nu lekkr huiswerk vrij dus lkkr geen huiswerk!! kmoet van ma gaan stoppe mot denk weer naar bed he.. hoop snel weer bericht van j te krijge!! kga nu slape.. latr hou j goed,doe voorzichtig en we denke an je!! xxx..

• 14 Maart 2007 - 21:26

Tante Pia:

Leuk hoor Marije om je verslag te lezen, je ziet wel erg veel en maakt ook een hoop mee lees ik wel. Iedere dag weer nieuwe dingen, vooral in de verpleging. Ik laat nu even een paar weken niets van me horen omdat we (Ome Leen en ik) er even tussenuit gaan, maar als ik weer thuis ben zal ik het je laten weten. Heel veel succes verder. Groeten van de Vreugdenhillen.

• 15 Maart 2007 - 14:14

Tante Nel:

he marije leuk om alles te lezen. Fijn dat je het naar je zin hebt. Govert heeft vanmorgen zijn rijbewijs gehaald nu gelijk met mijn auto weg.
    Het allerbeste en tot je volgende verhaal.
    Fam. beekenkamp.

• 15 Maart 2007 - 17:11

Aarnoud:

He marije! super dat je het zo naar je zin heb!! leuk om je verhalen te lezen! Wel een hele speciale verjaardag zo :)! veel plezier! kus koosje

• 16 Maart 2007 - 10:15

Jolanda Van Dijk:

Wat grappig dat jij dat verhaal vertelde over het 'poederfeest' tot voor kort wist ik daar ook nog niks van maar ze begonnen op m'n werk erover dat er tijdens een nachtdienst mensen helemaal 'gesminkd' op de SEH kwamen. Erg leuk om dat dan van jouw te lezen!
    Je gaat al lekker je gangetje daar! Kwa medische hulp ed zal het daar wel heel anders zijn! Dit zijn herinneringen die je niet meer gaat vergeten! Geniet ervan en succes!
    xx

• 16 Maart 2007 - 19:39

Mariel.:

haha die laatste is t leukste ;) K kon het echt niet laten.. en toen nog een op zo'n heerlijk groot formaat deed de printer (L) Nou ik lees je verhalen wel weer!

kuss

• 19 Maart 2007 - 14:18